Tuesday, April 15, 2008

Proses Penggunaan Access

MS Office Access merupakan pangkalan data yang boleh digunakan untuk pelbagai tujuan. Antaranya adalah untuk menghasilkan pangkalan data pelajar Untuk kelas KDP ini, kami ditugaskan untuk menghasilkan data pelajar berserta report dan query. Berikut adalah proses yang dihadapi :-

Merancang Penghasilan Access
1. Menentukan pengisian dan tujuan menghasilkan pangkalan data.
2. Membincangkan data dan maklumat yang diperlukan untuk dimasukkan dalam pangkalan data tersebut. Menyediakan data dengan lengkap untuk diisi dalam 'table'.
3. Mengkaji langkah-langkah untuk membina table menggunakan 'field name' dan memilih 'data type'. Memastikan ruangan 'caption' diisi untuk digunakan sebagai label dalam 'form'. Memastikan 'primary key' diletakkan pada column pertama iaitu pada ID (boleh ubah nama ID).
4. Mengenalpasti bilangan table yang hendak dibina. Buat 'relationship' untuk pautan setiap table.
5. Pastikan data mana yang hendak di'query' (pengecilan maklumat).
6. Kenalpasti layout 'report'.

Memantau Penghasilan Access
1. Memastikan kesesuaian access supaya mencapai tujuan.
2. Upload ke Yahoo Group supaya semua ahli boleh mendapat maklumat.

Menilai Penghasilan Access
1. Sukar untuk menghasilkan pangkalan data menggunakan access kerana pengetahuan yang amat cetek.

No comments: